שיווק דיגיטלי

עוד ועוד פלטפורמות נוצרות באינטרנט לצורך שיווק דיגיטלי. חברות ותיקות ששיווקו את עצמן בעבר באמצעים אוף-ליין, שינו את פניהן. למשל: דפי זהב, עיתונות יומית ומקומית ועוד. הן יצרו כלים משלימים, מתוך הבנה שהכוח השיווקי נמצא באינטרנט ועימו כוח הקנייה. במאמר זה נעסוק בפיתוח של "גוגל לעסק שלי" ומשמעותו בעולם של שיווק דיגיטלי.

מלכי הרשת

המלכים הבלתי מעורערים של האינטרנט, הינם ספקי הפלטפורמות הפופולריות ביותר לשיווק אינטרנטי: גוגל ופייסבוק. לצידם ניתן למצוא גם פלטפורמות אחרות לגמרי.

לדוגמא: אתרים שמיתגו את עצמם כמובילים עולמיים בתחומים שונים. אתרים כאלו הפכו לאפליקציות קבועות בסמארטפונים של רבים וטובים, כמו booking ,airbnb, ועוד. גופים שמיתגו את עצמם כפלטפורמות שיווק מקומיות כמו: איזי, דפי זהב, ו- 144. אתרים המתמחים בבעלי מקצוע כמו המקצוענים, דפי זהב וטוב, תודה. ומנועי השוואת מחירים כגון: זאפ, טריבאגו וכיו"ב.

גוגל - מול אתגרי התחרות על תקציבי הפרסום הדיגיטלי

מי שקורא את המפה השיווקית ומספק מענים שמכים את שוק הדיגיטל על ימין ועל שמאל - זו חברת גוגל. במשך שנים שימש גוגל מנוע חיפוש ודפדפן, המספקים מענה אוניברסלי של תוצאות חיפוש. בעמוד תוצאות אחד מוצגים לא פעם מאמרים, מדריכים, חדשות, אתרים מסחריים, תמונות, סרטוני וידאו ומוצרים לרכישה (במידה ומדובר במוצר). תוצאות החיפוש מגוונות והופכות ליותר ויותר רלוונטיות לגולש הודות לאלגוריתמים החכמים של גוגל.

איפה הכסף?

אבל תחכום לחוד, רלוונטיות לחוד והכנסות מפרסום לחוד. גוגל התקשתה דווקא באתגור המתחרה המרכזית שלה, פייסבוק, במאבק על תקציבי הפרסום הדיגיטלי. המודעות של גוגל מבוססות על מילות מפתח. בהיותן כאלה, הן ממוקדות תוכן בלבד. זה אפשר לפייסבוק, למשל, הצוברת מידע על אנשים, למקד ולטרגט קמפיינים פרסומיים לקהלי יעד שונים על פי נתונים דמוגרפיים, מיקום גיאוגרפי ותחומי עניין. תקציבי פרסום ממוקדי קהלי יעד ואזורים שונים - נדדו מגוגל לפייסבוק.

האם התחרות באינטרנט פוגעת בהכנסות מפרסום?

תרומה לא מבוטלת לנדידת הפרסום לפייסבוק מהווה התחרות הנואשת על המיקום בעמוד הראשון בגוגל. מחירי הקידום האורגני - מאמירים. גם התחרות על הקישורים הממומנים העלתה את המחיר פר קליק. לפעמים המחיר כה גבוה עד שלרבים כבר לא משתלם לשלם. בנקודת איזון מסוימת הפרסום בגוגל פשוט הופך ללא כדאי ולא רלוונטי.

שיווק דיגיטלי

הסמארטפונים קובעים מגמה שיווקית חדשה

מהפכת הטלפון הסלולארי טרפה את כללי המשחק לחלוטין. פתאום המיקום הפך להיות משתנה של ממש בפרסום. אם אתה בעיר ראשון לציון - כנראה תעדיף אינסטלטור שנמצא ליד הבית שלך. קרבת נותן השירותים או החנות הינם חלק מהנוחות של המשתמש. יש בה הבטחה לא כתובה לקבלת שירות מהיר, במיוחד כשמדובר באנשי מקצוע או במשלוחים.

המיקום הגיאוגרפי חשוב בכל חיפוש שמטרתו רכישת שירותים או מוצרים מחוץ לבית. כל החלטה ספונטאנית מלווה בחיפוש בנייד וקבלת החלטות על פי תוצאות החיפוש.

כך צמחו אפליקציות כמו איזי. כך החזירה לעצמה דפי זהב חלק מהרלוונטיות שלה. בפייסבוק קהילות מבוססות מיקום גיאורגפי קיימות משחר נעוריה. זה מה שגרם לגוגל להתעשת ולספק מענה לעניין החיפוש הגיאוגרפי. כך צמח הרעיון של גוגל לעסק שלי, הידוע גם בשמות גוגל מקומות, גוגל ביזנס וגוגל עסקי.

גוגל לעסק שלי - שיווק ממוקד מיקום

גוגל הלכה עם הזרם ופיתחה כלי שיספק מענה למחפשים על פי מיקוד גיאוגרפי. בכך היא לא רק שיפרה משמעותית את הרלוונטיות ברמת תוצאות החיפוש האורגניות, אלא גם פתחה את שוק הפרסום הדיגיטלי לתחרות מחודשת. יותר גורמים יכולים להכנס למשבצת של גוגל לעסק שלי בתוצאות החיפוש. אפילו אם אין להם אתר אינטרנט. מספיק שיש לעסק שלהם כתובת הניתנת לאימות.

עלות הפרסום חזרה לשפיות

לא רק שהתחרות על התוצאות האורגניות הפכה רלוונטית יותר כשהמרכיב הגיאוגרפי נכנס למשחק, אלא שגם עלויות הפרסום הפכו סבירות יותר בהתאם. התחרות על קהלי יעד מכשהיא ממוקדת גיאוגרפית - מאפשרת למפרסם להחשף לקהלי היעד הרלוונטיים לו ביותר גם אורגנית וגם פרסומית. פתאום הזנב הארוך של גוגל - מקבל משמעות כספית. זה הרי לא דומה ברמת התחרות ולכן גם ברמת העלות לקליק לפרסם "עו"ד לענייני נדל"ן" לעומת "עו"ד לענייני נדל"ן באשדוד". פתאום נתח הפרסום של גוגל גדל משמעותית. הגדולים מפרסמים בזירה הארצית  והקטנים צומחים דרך הפרסום הממוקד גיאוגרפית.

גוגל לעסק שלי - שחקן מרכזי

למעשה, גוגל לעסק שלי הפך להיות כוכב עולה במשחק השיווק הדיגיטלי. הוא מציע מיקוד שיווקי גיאוגרפי, בניית תדמית דרך ביקורות גולשים, וקיצור דרך לעמוד הראשון בגוגל. כמו כן, הוא מציע נוכחות אינטרנטית אסתטית ודינאמית (בתנאי שהכרטיס העסקי פעיל). מה שהכי יפה בסיפור של גוגל לעסק שלי הוא שכתוצאת חיפוש הוא מופיע ישירות בעמוד הראשון בגוגל ולא צריך להכנס לאתר מתווך לפני שמגיעים לדבר האמיתי. בניגוד למקצוענים, דפי זהב, בוקינג וכד', הכטיס העסקי מופיע ישירות בתוצאות החיפוש וחוסך לנו הקלקות וזמן בחיפוש הפנימי בתוך אתרים שונים. התוצאות מיידיות, ישר לפרצוף והגולש יכול ליצור קשר מיידי מהעמוד הראשון הגוגל